connyenjean-noorwegen2022.reismee.nl

Dag 23; Tverråni - Råtun

Volgens Jean is dit de laatste dag dat we van het mooie weer kunnen genieten. We zijn nog zo’n 300 km van Kristiansand vandaan. We hebben dus nog alle tijd om iets te ondernemen.

De Gloppefossen staan vandaag op het programma. Dit is een trail van 5 km retour. Hiervoor moeten we eerst nog ca. 11 km rijden. Wederom schijnt het zonnetje en is de omgeving prachtig.

Aangekomen bij de Gloppefossen blijkt dat we NOK 50,00 parkeergeld moeten betalen. Dit gaat cash in een evelop en dan in een brievenbus. Het punt is dat we geen NOK 50,00 hebben en dat we eerst geld moeten gaan wisselen. We vervolgen dus onze weg en komen in een klein dorpje met een COOP en een informatiekantoor. Jean gaat geld wisselen in het informatiekantoor en ik moet nog een paar kleine boodschappen doen in de COOP en zal dan cash betalen. Nu hebben we genoeg kleingeld en rijden weer terug naar de parkeerplaats van de Gloppefossen.

Op het informatiebord staat vermeld dat het een trail van 6 km retour is. Dit mag de pret niet drukken en we gaan op pad.

In het begin is het pad breed, loopt door een bos en gaat iets omhoog. Aan het einde van het pad, wordt het meer en meer een wandelpad, maar nog steeds gemakkelijk te doen. Al snel komt het pad samen met de rivier Veiåni. De omgeving wordt mooier en na een korte tijd zie je de 120 meter hoge Gloppefossen al.

Voordat je onderaan de Gloppefossen aankomt is het nog een tijdje lopen. Nadat we de rivier zijn overgestoken komen we bij het mooiste deel van de vallei. De rivier moeten we oversteken zonder bruggen of andere hulp. De enige hulp zijn stenen die in het water liggen.

Nadat je 4 keer de rivier bent overgestoken, begin je aan de laatste 500 meter. Dit is een klim over rotsenblokken. Je moet goed opletten want ze zijn nat van de waterval en dus glibberig. Uiteindelijk kom je aan de voet van Gloppefossen, die met veel geweld naar beneden valt.

Onderweg hebben we gesproken met een Noor. Hij is hier al vaker geweest, maar gaat nu met een paar vrienden naar de waterval, die hier ook nog nooit geweest zijn. Bij de voet van de waterval komen we hun alweer tegen. 2 van de 4 gaan daadwerkelijk onder de waterval staan, maar dat gaat ons net te ver.

Weer terug bij de camper blijkt dat we 11 km hebben gelopen. Jean en het bord hadden dus samen gelijk (ha, ha,……).

We rijden nog een stuk verder om een plek te zoeken, waar we nog even van het zonnetje kunnen genieten. Dit schijnt vandaag geen gemakkelijke opgave te zijn. Rond 16.30 uur stoppen we op een minder mooie, doch prima plek om te overnachten.

Groetjes,

Conny